کاربرپذیری نرم افزار CRM

الزامات و امکانات پیاده سازی نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)

  • برای پیاده سازی یک نرم افزار CRM ابتدا بایستی یکسری از امکانات و الزامات را برای کسب و کارتان فراهم کنید، آیا تاکنون به آنها فکر کرده اید؟
  • یک نرم افزار CRM در چه صورتی بهترین و بالاترین بازده را برای یک کسب و کار خواهد داشت؟ آیا تمام نرم افزارهای CRM دارای عملکرد یکسانی هستند؟
  • آیا نرم افزار CRM برای هر کسب و کار یا سازمانی مناسب است؟ آیا یک کسب و کار بزرگ و یک کسب و کار کوچک از نرم افزار CRM یکسانی استفاده می کنند؟
  • وقتی مدیر یک شرکت، سازمان یا کسب و کاری به خرید نرم افزار CRM  فکر می کند سوالاتی از این دست ذهنش را درگیر خواهد کرد و سوال اصلی او این است که چه نرم افزار CRM  – ای برای کسب و کارش مناسب است؟

وقتی حرف از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری به میان می آید، کاربرپذیری آن نیز مد نظر قرار می گیرد. برای کار با هر نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری کاربر بایستی حداقل دانش کامپیوتری را داشته باشد و اگر کاربر این دانش اولیه را نداشته باشد، بایستی با یک آموزش ساده او را برای کار با این نرم افزار آماده کرد. پس ابتدا دانش کامپیوتر کارمندانتان را بررسی کنید، اگر سطح دانش آنها اندک است، یک دوره ی آموزشی مقدماتی برای آن ها برگزار کنید. داشتن دانش اولیه از الزامات پیاده سازی نرم افزار است و اگر کاربری که با این سیستم مشغول به کار می شود احساس راحتی با آن نداشته باشد و آن را ابزاری اضافی و بلااستفاده بداند، نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.

پس قبل از خرید نرم افزار CRM کارمندانتان را برای ورود آن آماده کنید، به آنها آموزش دهید، امکانات نرم افزار را برای آنها شرح دهید، کارهایی که با ورود نرم افزار برای آنها ساده خواهد شد را شرح دهید، چالش های مواجهه با این نرم افزار را بیان کنید و سعی کنید که دیدگاه های مثبت و منفی آنها را بسنجید و موانع را از پیش پای آنها بردارید. بعد از کاربرپذیری نوبت به امکانات پیاده سازی این سیستم می رسد. زیرساخت های شرکت تتان را بررسی کنید. نرم افزار سی آر ام نیازمند نصب روی سیستم کامپیوتری است، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در بستر نرم افزار نیازمند زیرساخت های شبکه از قبیل سرور و کابل های ارتباطاتی بین سیستم ها است، پس شبکه ی داخلی کسب و کارتان را نیز بایستی پیاده سازی کنید تا سیستم ها بتوانند اطلاعات را در بستر نرم افزار به اشتراک بگذارند.

سیستم تلفن مرکزی یا سانترال

دریافت داده از سیستم تلفن مرکزی، یکی دیگر از امکانات نرم افزار CRM است، البته این سیستم ضروری نیست ولی می دانیم که 90 درصد مشتریان شرکت ها در ایران از طریق تلفن ارتباط برقرار می کنند، پس سیستم سانترال یا Voip شرکت خودتان را نیز راه اندازی کنید تا تماس های ورودی را بتوانید به سمت نرم افزار هدایت و دسته بندی و ذخیره کنید.

دسترسی به اینترنت

راه اندازی شبکه جهت دسترسی به اینترنت، نرم افزارهای CRM به خودی خود نیازی به دسترسی به اینترنت ندارند، اما اگر بخواهید که اطلاعات کسب و کارتان را از شبکه های اجتماعی، ایمیل یا وب سایتتان دریافت کنید نیازمند اینترنت می باشد. امروزه بسیاری از از ورودی های کسب و کارها از بازاریابی اینترنتی و یا شبکه های اجتماعی است، پس بایستی به عنوان یک بازار فروش از آنها استفاده کرد، اطلاعات آن ها را دریافت، آنالیز و مورد استفاده قرار داد. اگر نرم افزار CRM شما این اطلاعات را در اختیار داشته باشد می تواند برای این بخش از بازار کسب و کار شما نیز راهکاری را ارائه دهد.

خرید نرم افزار مناسب

پس از تهیه امکانات لازم نوبت به خرید نرم افزار می رسد، هر کسب و کاری باتوجه به حجم داد و ستدها، کارمندان، چشم اندازها و … نیاز به نرم افزار CRM مخصوص به خودش را دارد. مثلا شرکت های بزرگ نیازمند نرم افزاری اختصاصی و با کاربران زیاد و پایگاه داده ی بزرگ و پشتیبانی مناسب هستند و شرکت های کوچک نیاز به نرم افزاری با تعداد کاربران کم و قابل توسعه هستند، پس نیاز نیست که در ابتدای امر با خرید یک نرم افزار CRM پیشرفته و گران قیمت هزینه ای اضافی بر شرکت تحمیل کنند، یک نرم افزار با امکانات مناسب و قابل توسعه نیز به آن شرکت کمک خواهد کرد.